سفر با هواپیما

راهنمای نکات سفر با هواپیما + بررسی نکاتی که باید در اولین سفر با هواپیما بدانیم

برای اولین بار در زندگی است که سوار هواپیما می شوید و هیج تصوری از آن ندارید؟ خوبه. این وجه اشتراکی است که همه ی ما یک زمانی آن را تجربه کرده ایم. ما شما را در لحظه به لحظه ی پرواز، از زمان جمع کردن وسایل تا زمانی که باید به طور درست از هواپیما خارج شوید, همراهی خواهیم کرد. با راهنمایی های دقیق و کامل ما برای اولین مسافرت های هوایی، هر کسی که در اطراف شما باشد فکر می کند که شما یک مسافر ثابت و قدیمی پرواز هستید . پس با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

در این مقاله راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما از کارهای قبل پرواز گرفته تا زمان سوار شدن به هواپیما و حتی طول پرواز به طور کامل و واضح توضیح داده شده تا شما عزیزان به پاسخ تمام سوالاتتان برسید.

رزرو بلیط هواپیما

پیش از هر کاری، اولین قدم برای سفر با هواپیما، رزرو بلیط هواپیما است. امروزه به لطف اینترنت و تکنولوژی کارها آسان شده و شما برای خرید بلیط هواپیما مجبور نیستید به فرودگاه یا آژانس های مسافرتی مراجعه کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نکات کاربردی برای عکاسی در سفر را بخوانید. کافی است یک گوشی و یا لپ تاپ هوشمند در اختیار داشته باشید و در هر زمان و مکانی از یک سایت معتبر همچون سفر مارکت تاریخ، مبدأ و مقصد خود را تعیین کرده و دنبال مناسب ترین بلیط از لحاظ هزینه و زمان بگردید.

رزرو بلیط هواپیما

معمولا در سایت های معتبر و قابل اطمینان که می توانید بلیط هواپیما را از آن ها تهیه کنید، امکان مقایسه پروازها از ایرلاین های متعدد و مختلف وجود دارد. بدین ترتیب می توانید پرواز مورد نظرتان را به راحتی رزرو نمایید.

بستن چمدان

اگرمی خواهید در اولین پرواز همه چیز رو به راه باشد ، باید به خوبی آماده شوید و برای همه چیز وقت زیادی بگذارید. بنابراین باید ساک های خود را چند روز قبل از پرواز ببندید، نه صبح آن روز. من دوست دارم دو روز قبل از سفر چمدان اصلی خود را ببندم، چون این کار به من فرصت کافی می دهد تا همه چیزهایی را که لازم دارم کاملا بسته بندی کنم و هر لباسی که ممکن است قبلا پوشیده باشم و دوست دارم با خودم به سفر ببرم را بشویم.

بستن چمدان

اگر یک چمدان و یک کیف کوچکتر با خود می برید، پیشنهاد می کنیم که کیف کوچک تر را شب قبل از پرواز ببندید. وسایلی را داخل آن بگذارید که می دانید فردا صبحش به آن ها نیاز ندارید و هنگامی که آماده ی رفتن به فرودگاه شدید، می توانید مسواک و شارژر تلفن همراه خود را هم درون آن قرار دهید.

کارهای ایرلاین و خط هوایی

این خیلی مهم است با ایرلاینی که می خواهید پرواز کنید، آشنا باشید. به وبسایت آن ها بروید و اپلیکیشن را دانلود کنید، همه ی اطلاعات مهم، مثل ابعاد استاندارد چمدان، دستورالعمل های امنیتی، محدودیت های حمل بار را مطالعه کنید و همچنین باید اطلاعاتی راجع به مدت زمان چک کردن چمدانتان به دست بیاورید.

خیلی مهم است که به سایز چمدان و حداکثر بار مجاز توجه کنید. این چیزی است که باید قبل از بستن چمدان هایتان در نظر بگیرید . چرا ساعت ها وقت صرف مرتب کردن و چیدن لباس ها داخل چمدان کنید تا بعدا متوجه شوید که سایز چمدان شما بزرگتر از استاندارد مجاز است و اجازه ی ورود به کابین را نداشته باشد !

بیمه ی مسافرتی دریافت کنید

این چیزی است که باید قبل از هر سفر و نه فقط اولین سفرتان، به همراه داشته باشید. اساسا بیمه ی مسافرتی چیزی است که شما به هنگام مسافرت خارجی به آن نیاز پیدا می کنید. در صورت تصادف یا بیمار شدن ناگهانی، بیشتر هزینه های پزشکی را پوشش می دهد و اگر تمام وسایل الکترونیکی گران قیمت شما به سرقت برود می تواند شما را از ورشکستگی و آوارگی در کشور غریب نجات دهد.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
از تهران تا مشهد چند ساعت با ماشین راه است ؟

چمدان خود را وزن و اندازه کنید

شما روزها وقت دارید که برای پرواز خود آماده شوید، اما چه اتفاقی می افتد وقتی که وارد فرودگاه شوید و چمدان شما متوقف شود به خاطر اینکه فقط دو سانت از حد مجاز ایرلاین بلند تر است؟ اگر به درستی برای اولین پرواز خود آماده شده باشید، این موقعیت به طور کامل قابل اجتناب است. پس هنگامی که چمدان های شما کاملا بسته بندی شدند، باید آن ها را وزن و اندازه کنید.

چمدان خود را وزن و اندازه کنید

پس از اندازه گیری دقیق آن ها باید به محدودیت های ساز و اندازه ی چمدان ها در ایرلاین خود رجوع کنید و اگر یکی از چمدان های شما خیلی سنگین و یا خیلی بزرگ باشد، حداقل مدتی را وقت دارید که تصمیم بگیرید در مورد آن چه کاری می خواهید انجام دهید. مسلما رفتن به فرودگاه با علم به این که می دانید باید هزینه ی اضافه بار را پرداخت کنید خیلی بهتر از این است که کورکورانه سوار بر هواپیما بشوید و شما را غافلگیر کنند.

چک کردن برنامه سفر و وضعیت پرواز

حتما قبل از سفر، برنامه سفر و وضعیت پروازتان را چک کنید و مطمئن شوید که همه چیز آن گونه که انتظار دارید، برنامه ریزی شده است. برخی شهرها دارای چندین فرودگاه هستند و مطمئن شوید که از کدام فرودگاه پروازتان را انجام داده و یا در کدام فرودگاه شهر مقصد فرود می آیید. همچنین، پس از خرید بلیط هواپیما مدام وضعیت پرواز را چک کنید تا در صورت ایجاد تغییرات در برنامه پرواز سریع تر مطلع شوید.

همراه داشتن مدارک مسافرتی و پاسپورت

همراه داشتن تمام مدارک مسافرتی شاید لازم نباشد، اما همراه نداشتن کارت شناسایی، پاسپورت یا ویزا می تواند مانع سوار شدن شما به هواپیما یا ورود شما به کشور مقصد شود.

همراه داشتن مدارک مسافرتی و پاسپورت

حتما قبل از ترک کردن منزل مدارک لازم را چک کنید و مطمئن شوید که آن ها را برداشته و در یک جای دم دست و قابل دسترس قرار داده اید.

پوشیدن لباس راحتی برای داخل هواپیما

اگر می خواهید در طول پرواز خود را در قفس احساس نکرده و اذیت نشوید، حتما لباس های گشاد و راحتی مناسب بپوشید. شما هرگز با کفش های پاشنه بلند یا شلوار تنگ در پرواز احساس راحتی نخواهید کرد. بنابراین لباس هایی بپوشید که به راحتی داخلشان حرک کنید و حرکات بدنی تان محدود نشود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نکات مهم برای داشتن سفری لذت‌بخش را بخوانید.

همراه داشتن اشیاء سرگرم کننده خود

برای آن که در طول پرواز حوصله تا سر نرود، از قبل یک پِلِی لیست از آهنگ های مورد علاقه تان درست کنید و در طول پرواز به آن ها گوش دهید یا فیلم مورد علاقه خود را در گوشی یا هارد قابل استفاده دنلود کنید تا در طول پرواز با تماشای آن سرگرم شوید و گذر زمان را احساس نکنید. اگر اهل مطالعه هستید، کتاب مورد علاقه تان را بردارید و در طول پرواز بخوانید.اما در همه ایرلاین ها این امکانات وجود ندارند.

در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی شهر مقصد

شاید فکر پوشیدن یک کت و شلوار جین خیلی خوب و مناسب به نظر برسد، اما وقتی در مقصد با هوای 35 درجه بالای صفر مواجه شوید، از انتخاب لباستان بسیار پشیمان خواهید شد. وضعیت برعکس این مثال نیز چندان خوشایند نیست و نتیجه مشابه را را دارید، خواهد داشت.

راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

تهیه غذای مخصوص خود

برخی از مسافران مشکلی با غذاهای ایرلاین ها ندارند و شما تا زمانی که از غذاهایشان امتحان نکرده اید، این موضوع را متوجه نخواهید شد که آیا غذاهای ایر لاین را دوست دارید یا نه.در برخی ایرلاین ها امکان انتخاب غذا در زمان رزو بلیط هواپیما وجود دارد. اما از آن جایی که در تمام ایرلاین ها این خدمات ارائه نمی شوند، بهتر است غذای خودتان را تهیه کنید.

تهیه غذای مخصوص خود

هیدراته ماندن در طول پرواز

ارتفاع بالا و رطوبت پایین کابین هواپیما ممکن است باعث سرگیجه و یا سردرد بشود. بهترین راهکار برای مقابله با این وضعیت نوشیدن آب فراوان و هیدراته ماندن است. از نوشیدنی های گازدار و الکلی تا حد امکان دوری کنید که باعث دهیدراته شدن بدنتان می شوند. همچنین، در نوشیدن آب نیز زیاده روی نکنید که شکم درد و مشکل دستشویی اذیتتان نکند. همچنین، برای مرطوب نگه داشتن دست ها و پوست صورتتان از ماسک ها، دستمال و کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. برای مرطوب نگه داشتن لب هایتان نیز از بالم لب استفاده کنید.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
تفریحات مجانی در آمستردام را بشناسید

مراجعه به دکتر

اگر برای سوار شدن به هواپیما و پرواز با آن بسیار مضطرب هستید و استرس دارید، قبل از پرواز به دکتر مراجعه کرده و مشکل خود را با او در میان بگذارید. مطمئنا، دکتر راهنمایی های لازم را به شما ارائه داده و در صورت نیاز برایتان داروی ضد اضطراب تجویز می کند. اگر داروی دیگری مصرف می کنید، به دکتر خود اطلاع دهید و درباره حمل کردن آن در کیف دستی تان مطمئن شوید. زیرا حمل برخی داروها در پرواز محدودیت و ممنوعیت دارند.

تبدیل ارز قبل از سفر

اگر در سفر پول نقد همراه خود دارید و می خواهید در مقصد آن را به ارز مربوطه تبدیل کنید، هرگز این کار را در صرافی های فرودگاه انجام ندهید که با قیمت های بسیار بالا برایتان تبدیل ارز خواهند کرد. سعی کنید یک روز قبل از سفر تبدیل ارز کرده و خیال خودتان را راحت کنید.

حضور به موقع در فرودگاه

بسیاری از ایرلاین ها تأکید دارند مسافران در پروازهای داخلی حداقل دو ساعت قبل از زمان پرواز و در پروازهای خارجی حداقل سه ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوند و زمان کافی برای طی کردن پروسه فرودگاه داشته باشند. بسیاری از ایرلاین ها ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از زمان پرواز امور پذیرش مسافر و دریافت جامه دان را متوقف می کنند. بنابراین، خضور به موقع در فرودگاه بسیار مهم است. همچنین، با در نظر گرفتن اتفاقات احتمالی همچون وقوع حادثه یا گیر افتادن در ترافیک سنگین منزل یا هتل را به موقع ترک کنید.

راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

نترسیدن از بازرسی امنیتی فرودگاه

در فرودگاه یک سری مراحل امنیتی را طی می کنید که نباید از آن ها بترسید یا دچار اضطراب شوید. تمامی این امور و بازرسی ها جهت تأمین امنیت مالی و جانی مسافران هستند. بهتر است با خونسردی همکاری لازم را با مسئولان مربوطه انجام دهید و بدون دردسر تمام مراحل را پشت سر بگذارید. در بازرسی های فرودگاه ابتدا خودتان و جامه دان هایتان مورد بازرسی قرار می گیرید.

سپس منتظر اعلام شدن ایرلاین و شماره پروازتان می مانید. در سالن ترانزیت مقابل گیت مربوط به ایرلاین و شماره پروازتان منتظر می مانید تا باز شدن گیت اعلام گردد. پس از باز شدن گیت مأمور مربوطه بلیط شما را بررسی کرده و به شما اجازه حرک

سوار شدن به هواپیما

شما توسط اتوبوس یا سالن های متصل به هواپیما دسترسی خواهید داشت. پس از سوار شدن به هواپیما با توجه به شماره صندلی درج شده روی بلیط هواپیما صندلی خود را پیدا کرده و یا از مهماندار کمک بگیرید.

سوار شدن به هواپیما

پس از پیدا کردن صندلی خود، جامه دان قابل حمل و همراه تان را در محفظه بالای سرتان قرار دهید، کیف دستی تان را زیر صندلی مقابل بگذارید، روی صندلی بنشینید، کمربندتان را ببندید، موبایلتان را خاموش کرده یا در حالت پرواز قرار دهید، به دستورالعمل های ارائه شده توسط مهمانداران با دقت توجه کنید و از پروازتان لذت ببرید.

رسیدن به مقصد

پس از آن که در فرودگاه مقصد فرود آمدید، از سالن تزانزیت منتظر چمدان خود کنار نوار تسمه هایی که مانیتور بالایش شماره پرواز و مبدأ شما را نشان می دهد بمانید.

رسیدن به مقصد

در شهر مقصد نگران گشت و گذار یا گم شدن نباشید. اپلیکیشن های متفاوتی وجود دارند که امکانات مسافرتی متنوع به شما ارائه می دهند.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
چرا همسفر خوب داشتن مهم است؟ ویژگی هایی که یک همسفر خوب باید رعایت کند، چیست؟ + چگونه یک سفر به یاد ماندنی داشته باشیم؟

بررسی نکاتی درباره مسافرت با هواپیما

معمولا افرادی که برای مسافرت های خود از هواپیما استفاده می نمایند از شرایط و قوانین سفر هوایی مطلع هستند. جهت سفر هوایی در آغاز باید اقدام به رزرو صندلی یا خرید بلیط هواپیما نمود.در این مقاله نکاتی درباره مسافرت های هوایی ارائه ذکر است که قطعا قابل توجه هستند.

1- نکات مربوط به خرید و صدور بلیط هواپیما

جهت صدور بلیط هواپیما و کارت پرواز و همچنین سوار شدن به هواپیما ارائه کارت شناسایی معتبر الزامی است.بلیط هواپیما ارزشمند است، باید از آن مراقبت نمایید تا مفقود نشده و یا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

2-نکات مربوط به اطلاعات و ساعت پرواز مندرج در بلیط و سوار شدن به هواپیما

ساعتی که در بلیط تعیین شده است را به خاطر نگه دارید و زمان رسیدن به فرودگاه را محاسبه نمایید تا از پرواز جا نمانید. هیچ پروازی به دلیل عدم حضور مسافر به تأخیر نمی افتد.

سفر هوایی

ارائه بلیط های مخدوش و یا اشتباه در فرودگاه مشکلاتی را برای آنان به همراه می آورد، لذا توصیه می شود پس از دریافت بلیط کلیه مندرجات آن اعم از نام، تاریخ و ساعت حرکت، مبدأ و مقصد و … راکنترل نمایند.جهت سوار شدن به هواپیما، باید کارت شناسایی معتبری داشته باشید که اطلاعات آن، با اطلاعات مندرج در بلیط یکسان باشد.

3- اشیائی که می توان با خود حمل نمود

لیست اشیایی که مسافران میتوانند به عنوان بار دستی رایگان در داخل هواپیما حمل نمایند به شرح ذیل است: صندلی چرخدار بیمار، گهواره کوچک دستی و غذای کودک، یک دوربین شکاری و یک دوربین عکاسی، مقدار مناسبی مجله و یا کتاب، یک عدد کیف دستی زنانه، یک چتر و یا عصا، یک پالتو، شال و یا پتو.

 اشیائی که می توان با خود حمل نمود

4-نکات ایمنی در طول پرواز

در طول مدت پرواز به نکات و تذکرات ایمنی که توسط میهمانداران هواپیما بیان می گردد دقت نمایید و تنها در مورد درخواست های بسیار ضروری از میهمانداران کمک بخواهید.

راهنمای پزشکی مسافرت با هواپیما برای بیماران

بیشتر مسافرانی که در وضعیت سلامتی مناسبی قرار دارند، مشکلی از بابت پرواز با هواپیما نخواهند داشت. اما مسافران بیمار به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • گروه اول به مسافرانی تعلق دارد که سفر آنها نسبت به بیماری شان تصادفی بوده و اقدام به سفر با هواپیما می کنند. بیشتر بیماران هم در این گروه قرار دارند که از بابت سفر هوایی مشکلی نخواهند داشت
  • گروه دوم مسافرانی هستند که در واقع بیماری علت اصلی سفرشان بوده و برای درمان یا مشاوره تخصصی اقدام به سفر می کنند (گردشگری سلامت). این دسته از بیماران هر چند تعداد کمی از مسافران را تشکیل می دهند، اما به طور معمول قادر به مراقبت از خود در طول پرواز نبوده و به همراه نیاز دارند. ضمن اینکه شرایط پرواز هم می تواند بر وضعیت آنها تأثیر نامطلوبی داشته باشد

به طور کلی بیمارانی که در دسته دوم قرار دارند باید جهت انجام مسافرت هوایی خود مجوز پزشکی دریافت کنند. در مجموع اخذ مجوز برای بیماران زیر الزامی است:

  • افراد مبتلا به هر نوع بیماری عفونی
  • افرادی که شرایط فیزیکی یا رفتاری آنان ممکن است موجبات آزار سایر مسافرین را فراهم کند
  • بیمارانی که نوع بیماری آنها ممکن است باعث اختلال در ایمنی یا تأخیر در پرواز شود
  • افرادی که به تنهایی قادر به مراقبت از خود نبوده و نیاز به همراه دارند
  • افرادی که شرایط پزشکی آنها ممکن است تحت تأثیر پرواز تشدید یا وخیم شود

مسافران زیر نیاز به اخذ مجوز پزشکی ندارند:

  • جانبازان و معلولینی که به خدمات پزشکی خاص نیاز ندارند
  • افرادی که تحت اعمال جراحی ناباروری قرار گرفته اند، پس از 24 ساعت از عمل
  • اعمال جراحی سطحی مرتبط با پوست و مو به غیر از جراحی بینی
  • اعمال جراحی اصلاح دید یا همان جراحی لیزری قرنیه در مسافران کمتر از 40 سال
  • جراحی بینی بدون نیاز به انسداد مجاری تنفسی و پانسمان داخلی بدون خونریزی
  • مسافران دارای سوند ادراری که در دو هفته اخیر هیچ گونه جراحی شکمی نداشته اند
  • سوختگی های سطحی بدون بو و ظاهر نامناسب
  • هر عمل جراحی پس از دو هفته که در آن فرد حال عمومی مناسب داشته، بتواند روی صندلی نشسته و کمربند خود را ببندد
  • مسافران زیر 60 سال با ضایعه نخاعی که نیاز به اکسیژن و برانکارد نداشته و می توانند کمربند خود را ببندند
  • بیماران با آتل گیری و گچ گیری اندام فوقانی (بازو، ساعد، پا و ساق پا) پس از 24 ساعت در پروازهای داخلی و 48 ساعت در پروازهای خارجی بودن هر گونه خونریزی
به اینجا سفر کرده‌اید؟
مهم‌ ترین ویژگی یک هتل خوب چیست؟ + مهم‌ترین فاکتور گردشگران در انتخاب هتل چیست؟ + راهنمای انتخاب هتل مناسب در سفر

الزامات پزشکی خانم های باردار در هواپیما چیست؟

  • بارداری تک قلویی: مادر تا پایان هفته 36 بارداری نیاز به مجوز پزشک هوایی ندارد. اما ارائه مدرک معتبر پزشکی با مُهر پزشک متخصص زنان و زایمان که حاوی سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان باشد، الزامی است
  • بارداری دو قلویی و بالاتر به صورت طبیعی: مادر در انتهای 32 نیاز به کسب مجوز پزشک هوایی ندارد. اما ارائه مدارک معتبر پزشکی با مُهر پزشک متخصص زنان و زایمان که حاوی سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان باشد، الزامی است
  • بارداری پر خطر: در اینگونه موارد کسب مجوز پزشک هوایی در هر مقطعی الزامی است

موارد ممنوعیت پرواز:

  • مسافرانی که به دلیل وخامت بیماری احتمال فوت آنها وجود دارد
  • مسافرانی که به دلیل بیماری وضعیت ناخوشایندی را برای سایر مسافران ایجاد می کنند
  • مسافرانی که در هواپیما و فرود اضطراری احتمال وخامت حالشان وجود دارد
  • حاملگی بعد از هفته 34 بارداری
  • نوزادان زیر یک هفته از زمان تولد
  • مسافرانی که قادر به استفاده از صندلی هواپیما در هیچ حالتی نیستند
  • بیماران عفونی که خطر سرایت بیماری آنها به سایر مسافران وجود دارد
  • بیماران روانی غیر قابل کنترل که امنیت هواپیما و سایر مسافران را به خطر می اندازند

نکاتی برای حفظ سلامتی و رفع خستگی در طول پرواز (هواپیما)

روش های ساده ای وجود دارند که می توانند کسالت و خستگی بوجود آمده به خصوص درپروازهای طولانی مدت را کاهش دهند. در ذیل به برخی از این روشها اشاره می شود:

 نکاتی برای حفظ سلامتی و رفع خستگی در طول پرواز
  • بر روی صندلی خود صاف بنشینید، کف هر دو پا را روی سطح زمین قرار دهید سپس به شکلی که پاشنه های هر دو پا روی زمین قرار داشته باشد، نوک پنجه پاهایتان را بالا بیاورید. سپس با ثابت نگه داشتن نوک انگشتان پاها بر روی زمین، سعی نمایید تا پاشنه ها را به طرف بالا حرکت دهید. این کار موجب سهولت کار گردش خونتان خواهد گردید.
  • همانطور که روی صندلی نشسته اید، زانوی پای راست خود را به طرف سینه، بالا بیاورید و دوباره به پایین حرکت دهید. این حرکت را سه مرتبه تکرار نمایید. این تمرین را با زانوی پای چپ نیز انجام دهید.
  • برای تنفس بهتر، کف یکی از دست ها را روی سینه و دیگری را روی شکم خود قرار دهید و سپس از راه بینی نفس عمیقی بکشید. اکنون احساس می نمایید که حجم سینه شما زیاد شده است و سپس هوای بازدم را از دهان خارج نمایید. این حرکت را چندین بار تکرار نمایید که باعث می شود احساس راحتی بیشتری در تنفس داشته باشید.
  • برای رفع ضعف و سرگیجه که معمولا برای مسافران پروازهای بلند مدت و طولانی بوجود می آید، سعی نمایید مقادیر زیادی آب بنوشید و از خوردن غذاهای زیاد در طول پرواز پرهیز نمایید. چنانچه دچار ضعف شدید، یک نوشابه بنوشید و سر خود را رو به پایین بر جایی تکیه دهید تا ضعف و سرگیجه شما از بین برود.

حقوق مسافر در پروازهای داخلی چیست؟

حقوق مسافر در حقیقت مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری یک شرکت هوایی و دست اندرکاران پروازی بوده و هدف آن نیز تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت منزلت مسافران در سفرهای هوایی است.

حقوق مسافر در هواپیما

لازم به ذکر است که رعایت این موارد بر اساس ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو برای شرکت های هوایی الزامی است.نکته دیگری که باید بدانید این است که حدود این قوانین شامل پروازهای داخلی کلیه شرکت ها و آژانس های هواپیمایی و نیز فرودگاه ها می شود. دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و مؤسسات هوانوردی هم مسئولیت حسن اجرای قوانین را بر عهده دارد.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
چه وسایلی برای عکاسی در سفر لازم است؟ + چگونه در سفر عکسهای حرفه ای بگیریم؟ + معرفی نکات کاربردی برای عکاسی در سفر

حقوق مسافر در پروازهای داخلی شامل چه مواردی می شود؟

  • عدم تبعیض: عدم تبعیض به این معناست که کلیه مسافران باید به صورت یکسان از خدمات شرکت های هواپیمایی بهره مند شوند.
  • ممانعت از سفر: در صورتی که یک شرکت هواپیمایی به رغم داشتن بلیط مورد تأیید به دلیل محدودیت های شرکت حمل کننده از پذیرش مسافر امتناع کند، موظف به استرداد وجه و ارائه یک بلیط رایگان مشابه با مسیر و کلاس پروازی به مسافر است. اراده این بلیط هم باید در اولین فرصت انجام شده و در صورت انتقال مسافر از طریق سایر خطوط هوایی هم هزینه یا مابه التفاوت توسط مسافر و خسارت توسط شرکت پرداخت نشود.

فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان

شرکت هوایی در صورت گم شدن یا آسیب دیدن جامه دادن و بار همراه بر اساس دستورالعمل پیگیری، جستجو و جبران خسارت موظف به تأمین رضایت مسافر است.در صورت تأخیر در تحویل بار هم مسافر می تواند ظرف مدت 21 روز مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام کند.

حقوق مسافرین توانخواه در هواپیما

برای تأمین تسهیلات رفاهی و ایمنی مسافران توانخواه شرکت های هوایی در چارچوب دستورالعمل های تخصصی اقدامات لازم را در ارائه خدمات مناسب و رایگان انجام خواهند داد. شرایط خاص مسافر توانخواه هم باید در زمان خرید بلیط و 48 ساعت قبل از پرواز به شرکت مورد نظر اعلام شود. مسافر باید جهت آگاهی از چگونگی این خدمات با دفتر شرکت حمل کننده تماس حاصل کند. البته مسافری که در دوران پس از عمل جراحی و نقاهت قرار داشته باشد، در گروه مسافرین توانخواه قرار نمی گیرد.

شفاف سازی نرخ بلیط و خدمات هوایی

شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیط موظف هستند بلیط مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیط صادر شده، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینه های اضافی)، نام شرکت حمل کننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه کنند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای کامل سفرهای هوایی آشنا شدید.همچنین از نکات مهم در سفر با هواپیما آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

 در صورت جا ماندن از پرواز هزینه خرید بلیط استرداد می شود؟

‌در رابطه با بلیط های چارتری نه متاسفانه امکان بازگشت وجه وجود ندارد اما اگر بلیط شما سیستمی باشد و به هر دلیلی به پرواز نرسید و یا بخواهید زودتر سفر خود را کنسل کنید باید به جدول درصد جریمه ایرلاین های مختلف مراجعه کنید. در این جدول میزان جریمه استرداد با توجه به زمان درخواست و‌کلاس نرخی متفاوت است و هر چه به ساعات پایانی و پرواز نزدیک می شویم میزان جریمه بالاتر و درصد کمی از وجه به حساب شما بازگردانده می شود. به طوری که بسیاری از ایرلاین ها در برخی کلاس های پروازی در صورت جا ماندن از پرواز، مبلغی را به مسافر باز نمی گردانند.

مقدار بار مجاز در سفر هوایی چقدر است؟

مقدار باری که شما در یک پرواز می توانید با خود حمل کنید بستگی به قوانین شرکت هواپیمایی که از آن بلیط خریداری کردید، نوع هواپیما و کلاس پروازی بلیط شما دارد. پس اگر میزان باری که قصد دارید با خود به مقصد ببرید برایتان در اولویت است حتما هنگام خرید بلیط هواپیما به ایرلاین و کلاس پروازی و میزان باری که مجاز به حمل آن هستید دقت کنید.

پیشنهاد ما به شما

رتبه بندی هتل ها

رتبه بندی هتل های ایران و جهان بر چه اساسی است؟ + هدف از رتبه بندی هتل ها چیست؟

احتمالا تا به امروز این سوال برای شما هم پیش اومده که درجه بندی هتل …

دیدگاهتان را بنویسید