جزایر جنوب ایران

آشنایی با جزیره های جنوب ایران + معرفی جزیره های جنوب ایران

جزایر جنوب ایران مخصوصا خلیج‌فارس یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری خارجی و ایرانی است. جنوب کشور دارای ۳۰ جزیره بسیار زیبا است که از جزایر زیبای آن می‌توان جزیره کیش، جزیره قشم، جزیره لارک و… را نام ‌برد.هر یک از جزایر موجود در جنوب ایران ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را برای سفر دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی جزایر گردشگری جنوب ایران بپردازیم، به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


آشنایی با جزیره های جنوب ایران

جزیره های جنوب ایران را می‌توان جواهر پنهان این کشور دانست. خیلی از ما فقط جزیره قشم و کیش را می‌شناسیم که برای خرید و تفریحات لاکچری مناسبند. اما به غیر از این دو جزیره گردشگری، جزیره‌های کوچکتر با طبیعت بکر‌تری هم در خلیج فارس وجود دارند که دیدنشان زندگی‌تان را عوض می‌کند. 

کدام جزیره های جنوب ایران را نمی‌شناسیم؟

با اینکه در سال‌های اخیر به لطف اینفلوئنسرهای اینستاگرامی سفر به هرمز و هنگام خیلی مد شده است، اما هنوز هم خیلی از افراد فقط قشم و کیش را می‌شناسند. اما حقیقت این است که حداقل ۴۰ جزیره کوچک و بزرگ دیگر در خلیج فارس وجود دارد که هیچ کدام از ما آن‌ها را نمی‌شناسیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله جاذبه های دیدنی گردنه حیران را بخوانید. دلیلش هم این است که تعداد زیادی از این جزیره‌ها برخلاف هرمز و قشم مسکونی نیستند و به دلایل طبیعی یا استراتژیک امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد.

پس بیایید با آن دسته از جزیره های جنوب ایران که زیبایی فوق‌العاده و یگانه‌ای دارند آشنا شویم که شاید تصمیم گرفتیم اواخر همین تابستان سری هم به آنجا بزنیم!

پادشاهان جزایر خلیج‌فارس کدامند؟

جزیره کیش و قشم از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین جزایر موجود در جنوب ایران است.

جزیره کیش درجنوب ایران

اول از همه با جزایر شناخته‌شده‌ جنوب ایران شروع می‌کنیم و کم‌کم می‌رسیم به موارد کمتر شناخته‌شده تر. به همین دلیل جزیره فوق العاده توریستی کیش که نسب به قشم خیلی کوچکتر است در صدر لیست ما قرار می‌گیرد. جزیره کیش از جمله معروف‌ترین جزیره های جنوب ایران است که دارای مساحتی برابر با ۹۰ کیلومتر مربع بوده و بیضی شکل است.

معروفیت بالای این جزیره که سبب رونق اقتصادی در آن شده خیلی هم بی‌دلیل نیست. زیرا اگر به تاریخچه جزیره های جنوب ایران نگاه کنیم، جزیره کیش همیشه موقعیت حساسی در خاک ایران داشته است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله جنگل های اطراف تهران را بخوانید. کیش که در گذشته به قیس شناخته می‌شد پس از نابودی بندر سیراف در بوشهر قطب بازرگانی حنول ایران شد. در حال حاضر هم این جزیره منطقه آزاد محسوب می‌شود و در تجارت و گردشگری خلیج فارس نقشی حیاتی سازی می‌کند.اگر تا حالا به کیش نرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم که حتما از جاذبه های گردشگری آن مانند ساحل مرجانی، پارک دلفین، کشتی یونانی، شهر باستانی حریره و سافاری دیدن کنید.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
جزیره هندورابی کجاست؟ معرفی دیدنی ها و تفریحات جزیره + عکس

جزیره قشم

جزیره قشم، یکی از بزرگ‌ترین جزایر موجود در جنوب ایران است که ازنظر شهرت و محبوبیت بعد از جزیره کیش قرار دارد. این جزیره ۱۵۰۰ کیلومتر مساحت دارد و دارای آب‌وهوای آفتابی است که در خلیج‌فارس مانند نگینی زیبا می‌درخشد. این جزیره علاوه بر زیبایی‌های طبیعی فراوان، مراکز خرید، آثار باستانی و تفریحات آبی دارد که سبب تبدیل‌شدن این جزیره به یک مقصد گردشگری جذاب و محبوب شده است. همچنین جزیره قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه است، به همین دلیل تحت حمایت یونسکو قرارگرفته است.

جزیره قشم در جنوب ایران

این جزیره دومین بندر آزاد تجاری ایران است که ۱۵ بندر تجاری و صیادی دارد. از مناطق گردشگری و جذاب این می‌توان جنگل‌های حرا، جزیره هنگام، دره ستاره‌ها و تنگه چاهکوه را نام برد. همچنین اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکدیل خاورمیانه در این جزیره قرار دارد که از زیباهای منحصربه‌فرد آن است.

جزایر بکر و خاص، اما گمشده از نگاه‌ها در جنوب کشور کدامند؟

جزایر زیبایی که برخی گردشگران از حتی روحشان نیز از آن‌ها خبر ندارد اما جالب است بدانید که در این مناطق شاهد مناظر خیره کننده‌ای خواهید بود. در ادامه برخی از این جزایر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

جزیره هنگام

بعد از هرمز جزیره هنگام هم به خاطر دلفین هایش خیلی معروف شد. این جزیره در جنوب قشم واقع شده و ۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. از جمله تصاویری که حتما از این جزیره در اینترنت پیدا می‌کنید، آب‌های زلال با سواحلی سفید و آفتابی‌ست. هنگام هم مانند هرمز یکی از جزیره های کم‌جمعیت و قدیمی جنوب ایران است که بیشتر به دلیل بافت طبیعی و اکوسیستم منحصر‌به‌فردش معروف شده است. در این جزیره شما می‌توانید به تماشای دلفین ها بنشینید، در سواحل نقره‌ای شنا کنید و از بازارهای سنتی و بومی آن سوغاتی بخرید.

جزیره هنگام

نقطه دیگر اشتراک جزیره هنگام و هرمز این است که از میان همه جزیره های جنوب ایران، این جزیره نیز از استعمار پرتغالی‌ها نجات یافته است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معرفی جاهای دیدنی سنندج را بخوانید.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
9 نکته طلایی برای خرید بلیط هواپیما مشهد

جزیره هرمز

جزیره هرمز به جزیره خاک‌های رنگی معروف است چون در این جزیره رنگ قرمزی خاک و رنک آبی دریا باهم ترکیب می‌شوند. این جزیره اقامتگاه ندارد و اگر قصد ماندن در آنجا را دارید باید کمپ بزنید.

جزیره هرمز در جنب ایران

ناگفته نماند این جزیره یکی از جاهایی است که باید قبل از مرگ آن را ببینید. به علت هوای گرمی که این منطقه دارد پیشنهاد می‌شود نزدیک طلوع آفتاب به آنجا سفر کنید تا آفتاب مستقیم شما را اذیت نکند و فرصت کافی برای دیدن جزیره داشته باشید.

جزیره لارک

جزیره لارک در حواشی جزیره قشم و در کنار جزیره هرمز قرار دارد. اتوبوس‌های دریایی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه از سمت اسکله حقانی قشم به جزیره لارک می‌روند.برای رفتن به این جزیره می‌توانید از اسکله دوحه نیز استفاده کنید. بهتر است قبل از سفر به این منطقه مواد غذایی و نوشیدنی تهیه کنید و به همراه خود داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما یک‌شب در این جزیره زیبا اقامت کنید و از دیدن فیتوپلانگتون‌ها و ساحل بی‌نظیر آن لذت ببرید.

جزیره لاوان

لاوان هم یکی دیگر از جزیره های جنوب ایران است که بعد از قشم بزرگترین جزیره از نظر مساحت به‌شمار می‌رود. جزیره لاوان یا ۷۶ کیلومتر مربع مساحت جزو جزایر مسکونی خلیج فارس است که در گذشته قطب صید مروارید این خلیج بود. این جزیره که با نام مروارید پنهان خلیج فارس شناخته می‌شود، در قدیم یکی از منابع غنی مروارید بود، اما این روزها به دلیل منابع زیاد نفتی که در آب هایش پیدا شده به عنوان پایگاه استخراج نفت از آن استفاده می‌شود.

جزیره لاوان در جنوب ایران

بسیاری از شرکت‌ها و تاسیسات نفتی ایران در این جزیره شروع به فعالیت کرده‌اند و مردم و ساکنان این جزیره را به استخدام شرکت نفت درآورده‌اند. طرح توسعه جزیره لاوان و ایجاد منطقه اقتصادی ویژه در آنجا زیر نظر شرکت نفت ایران اجرا می‌شود. حواستان باشد که امکانات زندگی در این جزیره خیلی کم است و نباید انتظار امکانات کیش را از آن داشته باشید.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
راهنمای سفر لنگرود + معرفی جاهای دیدنی لنگرود، از طبیعت‌گردی و تاریخ تا بازارگردی و تفریح

جزیره ناز

یکی از جزایر ایران که می توان گفت با تمام سواحل ایران تفاوت دارد جایی نیست جز ناز! این جزیره با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد و در هنگام جزر باریکه ای از شن های درخشان در آن نمایان است که سه صخره از آب آن بیرون آمده است.

جزیره ناز

در زمان جزر با پس روی کامل آب دریا برای مدت زمان کوتاهی باریکه ای از خشکی جزیره ناز را به ساحل قشم وصل می کند.هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا کنند.جالب است بدانید که جزایر ناز جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می روند. به گفته بسیاری از کارشناسان این منطقه در گذشته محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است.

جزیره هندورابی در جنوب ایران

جزیره ی دیگری بین دو جزیره کیش و لاوان قرار دارد که نام هندورابی است و در ۳۰ کیلومتری جزیره کیش واقع شده است. این جزیره برای کسانی که به دنبال مکانی بکر و دور از شلوغی های شهرهای پر هرج و مرج هستند بهترین گزینه ی انتخابی است.

جزیره هندورابی در جنوب ایران

جمعیت غالب این جزیره ۱۹۱ نفر است و اکثر آن ها هم به ماهیگیری مشغول هستند. زمانی که به این جزیره رفتید می توانید شواهدی از زندگی پرتغالی ها که در قرن نهم هجری در این جزیره زندگی می کردند را مشاهده کنید.

جزیره مارو (شیدور)

اگر تا جزیره لاوان رفتید می توانید به سمت جزیره مارو هم بروید و از این جزیره هم دیدن کنید. این جزیره غیر مسکونی است و می توانید با کرایه کردن یک قایق با ۲۰ یا ۳۰ هزار تومانی از لاوان به مارو بروید. به دلیل حضور تعداد زیاد مار در این جزیره غیر سکنه ای در آن حضور ندارد. جزیره مارو یا شیدور زیست گاه جانداران مختلف است و جزو مناطق حفاظت شده کشور به حساب می آید.

جزیره مارو (شیدور)

جالب است بدانید که آنتن دهی اینترنت در این جزیره بسیار بالاست.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
دره شیرز کجاست؟ + معرفی جاهای دیدنی نزدیک به دره شیرز

جزیره مینو در جنوب ایران

نخلستان و نیزارهای انبوه پوشیده شده اس طبیعتی بکر در جنوب کشور وجود دارد که از زیباترین جزیره های جنوب ایران به شمار می رود. جزیره مینو به وسیله رودخانه اروند و اروند کوچک از هم جدا می شود و تنها راه دسترسی به آن پلی در ضلع جنوبی جزیره بر روی رودخانه جرف است.در این جزیره حدودا ۵ رودخانه جریان دارد که سفر به آن شما را با فرهنگ بومی، غذاهای سنتی، صنایع دستی و … مردم این قوم آشنا می شود.

جزیره عباسک

جزیره کوچکی در خلیج فارس وجود دارد که در نزدیکی بندر بوشهر قرار گرفته است. این جزیره به عنوان یک پهنه گلی درون خلیج بوشهر است که بافت و جنس زمین آن برای کشاورزی مناسب نمی باشد. بازدید از این جزیره رایگان است و می توانید هر چند ساعتی که خواستید در آن بنمانید.

جزیره عباسک در جنوب ایران

جزیره تنب بزرگ

همانطور که در بالا گفتیم جزیره ابوموسی و تنب های بزرگ و کوچک جزایر سه‌گانه استراتژیک ایران در خلیج فارس هستند. در این جزیره های جنوب ایران بیشتر نظامیان، کارمندان دولتی و خانواده‌های آن‌ها زندگی می‌کنند و مردم عادی به دلیل جغرافیای بسیار گرم و مرطوب در آن سکونت ندارند.جزیره تنب بزرگ ۱۰ کیلومتر مربع و تنب کوچک ۲.۵ کیلومتر مربع وسعت دارد.

 جزیره سیری در جنوب ایران

منطقه سواحل نیلگون خلیج فارس دارای تنوع بالایی در فرهنگ، تاریخ و جاذبه های دیدنی است که با سفر به سمت آن می توانید گنجینه ی کاملی از گردشگری را برای خودتان بدست بیاورید. یکی دیگر از جزیره های جنوب ایران که بسیار دیدنی است، جزیره سیری نام دارد. این جزیره به نام های دیگری مانند سری یا سوری هم شناخته می شود. در جزیره ی دیدنی در جنوب شرقی پهنه آب های نیلگون خلیج فارس در فاصله ۳۰ مایلی جنوب غربی بندرعباس قرار گرفته است.

جزیره های جنوب ایران

پوشش گیاهی این منطقه را گیاه هایی تشکیل می دهند که توانایی ذخیره بالای آب را دارند.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
معرفی و بررسی جنگل های اطراف تهران

جزیره بونه

یکی دیگر از جزایر مسکونی که لیست جزیره های جنوب ایران قرار می گیرد، جزیره بونه به همراه دو جزیره کوچک دیگری که به نام های دارا و قبر ناخدا در انتهای شمالی خلیج فار در دهانه ی خور موسی در استان خوزستان واقع شده استدر این جزیره پرندگانی نظیر سلیم خرچنگ خور نیز زندگی می کنند.

جزیره خارگ در جنوب ایران

بعد از جزایر توریستی که در بالا معرفی کردیم، جزیره خارک یا خارگ است که از مهمترین بنادر صادراتی نفت خام در خلیج فارس به شمار می رود. فعالیت های نفتی در این جزیره به ۶ دهه قبل باز می گردد. این جزیره مرجانی از همان ابتدای دریانوردی در خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.شرایط آب و هوایی جزیره خارگ با توجه به منطقه قرارگیری آن در تابستان ها گرم و شرجی است و در زمستان به تعادل می رسد که بهترین زمان هم برای سفر به آن اواخر پاییز و فصل زمستان است.

بهترین زمان برای سفر به جزیره های جنوب ایران چه وقت است؟

بهترین زمان برای سفر به جزیره های جنوب ایران از اوایل پاییز تا اواسط بهار است. این جزایر به دلیل داشتن آب و هوای به شدت گرم و شرجی در فصل تابستان به جهم واقعی تبدیل می‌شوند و برای کسانی که به این آب و هوا عادت ندارند خیلی گرم‌تر از حالت تحمل خواهند بود.اگر می‌خواهید در زمانی به جنوب سفر کنید که امکان شنا در دریا و گرفتن آفتاب را داشته باشید، اوایل پاییز بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. با شروع زمستان همچنان روزهای جزایر گرم است اما شب‌هایش کمی خنک‌تر می‌شود و برای شنا خیلی مناسب نیست.

سخن پایانی

شما در این مقاله با جنوب ایران آشنا شدید.همچنین از جزایر جنوب ایران آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

بهترین زمان برای جنوب‌گردی کی است؟

اواخر پاییز و فصل زمستان بهترین زمان سفر به جنوب ایران است که خبری از گرمای جنوب نیست.

مناطق بکر جنوب ایران کدامند؟

بکرترین سواحل و مناطق جنوبی ایران را می‌توانید در چابهار و قشم پیدا کنید.

پیشنهاد ما به شما

خلیج نایبند

خلیج نایبند کجاست؟ + معرفی زیباترین پارک ملی دریایی ایران

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در نزدیکی عسلویه استان بوشهر، منحصر به …

دیدگاهتان را بنویسید